Vi har tatt en prat med Mette Lorentsen fra Hudpleiesalongen og Tine Knudtson fra Clinique 82, begge med lang erfaring i en bransje hvor nøkkelen til suksess er å alltid ha kundens velvære i fokus.
Denne saken har vi i Mye i media produsert for Ranaregionen Næringsforening. Den ble først publisert i deres medlemsmagasin Mono.
– Service i seg selv tenker jeg er en selvfølgelighet, hvor enn du går. Men for meg er service det lille ekstra. Én ting er det kunden forventer, men at kunden sitter igjen med en følelse av å ha fått noe mer enn det de forventer når de kommer inn dørene her.
Det sier Mette Lorentsen, eier og daglig leder på Hudpleiesalongen. God service er en totalpakke. Når du kommer inn skal du kjenne at skuldrene senker seg. De ansatte skal se kundene og være oppmerksom. Det hjelper ikke å gi en kjempegod behandling om du er sur. Da har du ikke innfridd. Eller hvis atmosfæren er ukoselig.
– Det som er så fint hos oss, er at kundene kommer for at de ønsker det, og de har forventninger. Da gjelder det å innfri de, og gjøre det så bra at de ønsker å komme tilbake igjen, sier Mette.
En god menneskekjenner
For å klare det må man like det man holder på med.
– Jeg tror arbeidsdagen blir artigere når man gir god service. For du får så mange fine tilbakemeldinger. Og det er så fantastisk godt, og vi er så heldig som får oppleve det.
Mette forteller at det er givende å få tilbakemelding fra kunder når de har gjort en god jobb.
– Vi har det så bra på jobb, og trives med kundene våre. VI har et ganske takknemlig yrket, for folk kommer til oss for å kose seg, sier Tina Knudtson fra Clinique 82.
Ifølge Mette og Tina tenker de ikke over at de skal gi god service. Det bare ligger i ryggmargen.
Kundene kommer inn for å få en god massasje, ei ansiktsbehandling, eller fotpleie. Og de blir gjerne i salongen i én time. Noe som gir en god mulighet til å gi god service over tid.
Men samtidig har kundene god tid til å reflektere over opplevelsen. Ligger de godt, er musikken for høy, er temperaturen ok?
– Så vi må være skjerpet på alle områder. Vi må observere og følge med, sier de to damene.
Du må rett og slett være en god menneskekjenner, og du kan ikke holde på med dette, om du liker faget men ikke folk.
– Det er vanskelig å lære noen å være blid og hyggelig med folk. Da er det mye bedre om de er flinke med folk, og ikke så gode på behandlingene. For om de er interessert i faget kan de lære det, sier Mette.
Det viktigste den uken
Det det gjør noe med et menneske å komme på Hudpleiesalongen eller Clinique 82 for å få behandling. Det å bli sett, å bli tatt på i form av en massasje. Det å nyte den tiden er helsefremmende, mener de to.
– Det gir så mye velvære, sier Tina.
For noen er timen hos hudpleieren et ekstra kjærkommet avbrekk.
– De eldste kundene er nærmere hundre år. De kommer i drosje, gjerne en halv time før avtalen, for å få seg en kopp kaffe og se litt på folk. Dette blir en viktig ting den dagen, og kanskje hele uken, for dem. Du ser hvor mye de koser seg. Det gir en skikkelig godfølelse, sier Mette.
Fag i endring
Service sitter så i ryggraden, at det handler om så mye mer enn bare å utføre en tjeneste.
Du ser det i refleksene. En mann kommer inn mens vi sitter og snakker. Mette er raskt på beina. Lager plass til kunden og tilbyr kaffe.
– Det føles ikke som om du gjør et arbeid. Vi tenker ikke over det, sier hun.
Det har blitt flere og flere mannlige kunder de siste årene.
– Vi har rundt 60 prosent damer, og 40 prosent menn. En mann som kommer for første gang, blir fort litt mer avslappet når han kommer og ser at det sitter én mann og venter, og én annen som kommer ut fra behandling, sier Tina.
Mette har vært hudpleier i snart 40 år. Hun forteller at faget er annerledes i dag, enn da hun først startet.
– Behandlingstilbudet er helt annerledes i dag enn det var da, og produktene er annerledes. Og det har skjedd enormt mye på disse årene. Mye til det bedre, sier hun.