Kjøpmann Ørjan Torbergsen har jobbet i serviceyrket siden han var 17 år. I dag driver han bensinstasjonen YX 7-Eleven Selfors, Narvesen på Amfi Mo i Rana og Teaterkafeen på Nordland Teater sammen med mannen sin Flemming Berthelsen.

Denne saken har vi i Mye i media produsert for Ranaregionen Næringsforening. Den ble først publisert i deres medlemsmagasin Mono. 

– Det er så ekstremt forskjell på hvilken type service vi gir på disse plassene. På Teaterkafeen for eksempel har jeg gjerne mulighet til å gå rundt og snakke med folk.

På 7/11 får barnehagene noen ganger komme og smake softis. Og på Narvesen er det ofte kundene kommer innom bare for å si hei, og gi han en klem.

– Da jeg begynte her, hadde vi mer folk på jobb. Det var andre tider da. Da hadde vi et ektepar som kom innom hver dag for å tippe. Men de var aldri her på lørdag. Etter et par år kom kona inn alene på en lørdag. Jeg ga henne en god klem og sa «så godt at du kom innom på en lørdag». Så fortalte hun at mannen hennes døde den natten, og hun måtte komme og få en klem fra meg. Da skjønner du at du har gjort noe for en person, sier han med skjelvende stemme.

 

Gir tilbake til gjestene

Ørjan elsker å sette pris på kundene sine, og har årlig julelunsj for faste kunder og gjester. Det vil si Ørjan ser på alle sine kunder som gjester, uansett om det er på Narvesen, bensinstasjonen eller Teaterkaféen.

– I fjor var det 140 stykker på lunsj hos oss, forteller han.

Han og ektemannen disker opp med julemat og hjemmelagde julekaker, og åpner opp hjemmet sitt.

– Jeg er så takknemlig for at de handler hos meg, så jeg vil gi noe tilbake.

Når vi setter oss ned for å snakke med Ørjan, har så vidt sukkerspinn-støvet lagt seg etter 17. mai-feiringen.

– De som selv var barn for 20 år siden, har nå med egne barn for å kjøpe sukkerspinn på 17. mai. Det var det store på 17. mai, å få sukkerspinn på pinne. Så da kan jeg ikke gjøre noe annet enn å holde åpent.

I år var 23. gangen han har stått ute i gågata og solgt sukkerspinn.

– Service handler også om å ha åpent når kundene etterspør det. Når det er 17. mai, og det er så mye folk i byen burde alle kaféer og alle som har mulighet til det, ha åpent.

Den første 17. mai etter covid gikk køen fra Narvesen og opp til Koks i gågata.

– Barna sto i én time for å få sukkerspinn. Hadde alle i servicebransjen holdt åpent så kunne køen vært fordelt på flere, og alle hadde fått en bedre opplevelse, tror Ørjan.

Likevel var det ingen sure miner på nasjonaldagen, for folk forsto at de måtte stå i kø.

– Jeg tror jeg følte det verre enn kundene. Jeg hadde så dårlig samvittighet for at kundene måtte stå i kø.

 

«Isbilen»

Mange har kanskje lagt merke til Ørjan når han kjører rundt i den gule bobla si. Spesielt i mai, da han dekorerte med bilen bilder av is. Da hadde Narvesen en is-kampanje, og som en ekstraservice til kundene kjørte kjøpmannen ut bestillingene til kundene. Ungene ble helt ville når han kom, og de fleste ville prøvesitte «isbilen».

– Service er også å ta vare på de fremtidige kundene. Du kan ikke ta de på alvor når de er kommet til det punktet at de har penger, du må gjøre de vant til å gå i din butikk.

 

Avhengige av hverandre

Ørjan forteller at det å yte service har endret seg de siste årene.

– Folk forventer mer. Mye mer enn før. Når folk betaler for noe, så forventer de at de skal få service. Og det er helt greit. Vi har fått så mange konkurrenter, spesielt med internettet.

Derfor mener han at service blir mer og mer viktig.

– Se en kunde når den kommer inn, og vær et lyspunkt for kunden, sier Ørjan.

Han er ikke bare opptatt av å se kunden, men sier at alle er avhengig av hverandre for å gi god service.

– Jeg kan ikke gi service hvis ikke senteret gir meg en service. Det gjelder for absolutt alle. Men en mester på service, det er Sjule. Om vi ringer en lørdagskveld, så står de der etter ett kvarter. Jeg kunne ikke gitt god service om ikke de gir god service. Derfor er vi så avhengige av hverandre.